Menu

DOBRE BO ZDROWE

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o zdrowym odżywianiu w skrócie.

Weganizm

kkarotkaa

Weganie nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, miodu, nabiału, jajek. Są przeciwni zabijaniu zwierząt, a na dietę wegańską przechodzą ze względów etycznych, zdrowotnych, religijnych czy ekologicznych.

Dieta wegańska opiera się na pięciu podstawowych grupach pokarmowych:

  • pełnych ziarnach zbóż
  • roślinach strączkowych
  • warzywach
  • owocach
  • orzechach/pestki

I to jest wszystko. Pełne ziarna zbóż zapewniają min. witaminy z grupy B, a w połączeniu z roślinami strączkowymi niezbędny komplet aminokwasów. Warzywa to skarbnica witamin, minerałów i antyoksydantów, owoce to skoncentrowane źródło energii i witamin. Orzechy to nie tylko wysokiej jakości tłuszcze i białko roślinne, ale też źródło min. żelaza, miedzi czy cynku.

Włączając do swojej codziennej diety składniki ze wszystkich wymienionych powyżej, 5 grup pokarmowych dostarczasz swojemu organizmowi wszystko co niezbędne. Nie grożą ci jakiekolwiek niedobory żelaza, wapnia, a tym bardziej białka.

Jeżeli mówimy o pełnych ziarnach zbóż  nie mamy na myśli białego chleba i makaronu. Ich pełnoziarnistymi odpowiednikami będzie chleb razowy i ciemny (razowy/orkiszowy/gryczany/etc.) makaron. Produkty wykonane z białej mąki pozbawione są składników odżywczych, zawierają niebezpieczne dla zdrowia węglowodany proste, które stymulują nagłe skoki insuliny, sprzyjają otyłości. W przeciwieństwie do nich węglowodany złożone dostarczają energii na dłużej, pomagają w walce z chorobami serca i cukrzycą, nie dostarczają pustych kalorii, a tym samym nie powodują otyłości. Wybieraj ciemne chleby, brązowy ryż i kasze.

Rośliny strączkowe to min. soczewica, fasola, ciecierzyca, bób, groch i soja. Fasola, soczewica i groch mają dodatkowo swoje odmiany (fasola czerwona, biała, mung, kolorowa itp.). Soje możesz kupić w formie tofu, salami, parówek, gotowych kotletów, mleka, serów, śmietany czy jogurtów. Możesz również kupić ziarna i samemu (przy pomocy zamieszczonych w internecie przepisów) wykonać podobne smakołyki. Wszystkie rośliny strączkowe to doskonałe źródło białka i minerałów. Mleka i jogurty roślinne wyrabiane są także z ryżu, orzechów i zbóż.

Warzywa to kolejny obowiązkowy składnik zrównoważonej diety. Jedzmy ich jak najwięcej, wybierajmy różne odmiany i kolory, jedzmy produkty sezonowe i lokalne, ale sięgajmy również po mrożonki. Jedzmy na surowo, jedzmy gotowane. Szczególną uwagę warto zwrócić na zielone warzywa – sałatę, jarmuż, brokuły, brukselkę, szpinak itp. 

Owoce. Nie musisz kupować najdroższych egzotycznych produktów. Część ludzi zamiast jeść codziennie jedno jabłko woli łykać tabletki z błonnikiem. Jabłka, banany, mandarynki, kiwi, pomarańcze, gruszki, nektarynki, morele – wybór jest coraz większy. Nie zapominaj również o owocach suszonych (zwłaszcza jeżeli jesteś aktywny fizycznie).

Pamiętaj dodatkowo o orzechach. Do wyboru ziemne, włoskie, brazylijskie, piniowe itd. Jedz również pestki dyni, słonecznika i migdały. Orzechy i pestki to nie tylko doskonałe źródło białka, ale także minerałów i witamin. Ze względu na dużą zawartość tłuszczu warto spożywać je jednak z umiarem.

Dodawaj również mielone ziarna siemienia lnianego, maku i sezamu. Siemię lniane to najlepsze źródło kwasów omega-3. Tak, kwasy omega-3 występują również w produktach roślinnych.

Warto zadbać również o odpowiednią podaż witaminy B12. Wybieraj produkty fortyfikowane w nią jak np. mleko sojowe (nie każde, sprawdzaj skład) czy niektóre płatki śniadaniowe i zaopatrz się w odpowiedni suplement B12.

 

 

warzywa-owoce

 

Komentarze (3)

Dodaj komentarz
  • ziemniokniemakorzeni

    Podoba mi się xD

  • ziemniokniemakorzeni

    Podoba mi się xD

  • Gość: [Żyj Zdrowiej] *.cable.smsnet.pl

    Sam, zauważyłem jedno. Gdy przestałem jadać mięso, stałem się wrażliwy na cierpienie zwierząt (wcześniej również byłem, ale w momencie przejścia na weganizm stałem się jeszcze wrażliwszy). Zresztą, mięso nie jest do niczego człowiekowi potrzebne - można żyć bez niego i czuć się o wiele, wiele lepiej.

© DOBRE BO ZDROWE
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci